Sök recept här!

tisdag 4 oktober 2011

Saftig päronkaka



Idag har jag bakat den här saftiga päronkakan. Den är enkel att baka och brukar vara väldigt uppskattad. Perfekt att använda mjuka päron som är på gränsen till övermogna och som man ändå inte vet vad man ska göra med.

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
1 ägg
75 g smör
3-4 mogna päron
kanel
strösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Skiva smöret och nyp in det i mjölblandningen. Tillsätt mjölk och ägg och blanda till en smet.
Smörj en rund form med avtagbar kant (kläm fast ett bakplåtspapper i botten) och häll i smeten.
Skala och skär päronen i bitar. Blanda päronbitarna med lite kanel och strösocker och blanda runt.
Sprid ut päronbitarna över smeten och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.

Servera tillsammans med vaniljsås!






Spela - spel är både socialt och roligt. Ikväll hann vi med två olika spel.

Kram

3 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Min mamma gör ofta mjuka kakor med päron o äpple. Så gott!!

Anonym sa...

Tack för receptet. Kakan blev riktig god och saftig, som du sade.

Anonym sa...

Jag bakade kakan på en slutenvårdsavdelning till personal och patienter, blev succé! Gjorde satsen gånger 5 för långpanna, sedan la jag till kokos i botten och toppen samt bitar av mörk choklad i hela. Fantastiskt gott, perfekt grund!