Sök recept här!

måndag 11 april 2016

Kyckling i krämig örtsås


Den här veckan börjar verkligen på topp med klarblå himmel och strålande sol. Jag tänkte därför passa på att dela med mig av det här goda receptet som jag lagade i fredags.
Här nedan har jag dubblat mängden sås, för jag tycker att jag var på tok för snål i min form..

Ingredienser:
1 kg kycklingfiléer
smör till stekning
salt och peppar
1,5 dl smakrik ost
1 röd paprika
1 schalottenlök

Sås:
6 dl vispgrädde
2 dl vatten + steksky
2 msk vetemjöl
1,5 hönsbuljongtärningar
1 tsk av torkad körvel, salvia och dragon (ta 2 msk om du använder färska örter)
6-10 droppar tabasco (ta lite i taget och smaka av)
salt och peppar

Gör så här:
Skär kycklingen i bitar och bryn dem i smör. Ta några i taget så att det inte blir för mycket vätska i pannan. Krydda med salt och peppar.
Lägg den brynta kycklingen i en smord ugnsform.
Skär paprikan i bitar och finhacka löken. Strö sedan grönsakerna över kycklingen.

Häll vattnet i stekpannan och vispa så att det blandas med stekskyn från köttet. Häll det sedan i en kastrull med övriga ingredienser till såsen.
Koka upp under omrörning och smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över köttet och strö över den rivna osten.
Gratinera mitt i ugnen ca 20 minuter i 225 grader.

Garnera med lite färska örter och servera med klyftpotatis (eller ris) och sallad!




Idag ska jag och min lilla soldyrkare passa på att njuta på altanen medans lilleman sover middag. 
Våren är helt klart bästa tiden på året om ni frågar mig!!

Kram



Inga kommentarer: