Sök recept här!

torsdag 31 mars 2016

Dinkelbröd i långpanna


Detta brödet bakade Patriks mamma för ett tag sedan och jag tyckte att det var sååå gott att jag bad om receptet. I veckan bakade jag en egen omgång och jag bara älskar det.
Brödet känns inte ens torrt dagen efter och det är få hembakta bröd som det är så med.
Ett perfekt bröd på buffén, till soppan eller till en kopp te.

Ingredienser:
25 g jäst
4 dl vatten
1 dl mjölk
2 tsk flingsalt
2 msk honung
1 dl linfrön (krossade eller hela går lika bra)
1 dl fiberhavregryn
7 dl dinkelmjöl
ca 3-5 dl vetemjöl (för mig blev det lagom med 3 dl)
ca 2 dl pumpakärnor

Gör så här:
Värm vatten och mjölk fingervarmt. Smula jästen och häll över salt och honung. Rör så att jästen löser sig och tillsätt vätskan.
Tillsätt havregryn, dinkelmjöl och blanda sist i vetemjölet. Ta lite i taget och ta inte mer än vad som behövs. Degen ska vara lite lös och kletig när den är klar.
Låt degen jäsa under duk i 1 timma.



Häll sedan ut den jästa degen i en långpanna med bakplåtspapper (30x40cm) och tryck ut den med mjölade fingrar. Strö över pumpakärnor och lite extra flingsalt och tryck ner dem lite i degen.
Låt brödet jäsa i ytterligare 1 timma under duk.
Skär försiktigt rutor med en vass kniv på det färdigjästa brödet. Grädda ca 20 minuter i 225 grader.
Pensla det färdiggräddade brödet med vatten och skär det sedan i bitar.





Idag har jag och Amanda varit och hälsat på vår vän Snobben. Han var minst sagt smutsig när vi hämtade honom i hagen..



Till slut fick vi honom ren och några kilo lättare, med tanke på all päls vi borstade bort.
Vi fick en mysig stund i stallet och en härlig ridtur, så förhoppningsvis åker vi dit snart igen!

Kram


Inga kommentarer: