Sök recept här!

torsdag 22 januari 2015

Potatis- och pestogratäng och kryddiga spareribs


Kvällens middag bestod av en krämig potatisgratäng smaksatt med pesto (mums mums) och kryddade spareribs. Så enkelt, men ändå sååå gott. Perfekt mat en torsdag som denna!

Potatisgratäng:
 ca 10 st potatisar
1 lite gul lök
2-4 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk grön pesto
3 dl vispgrädde
1 dl riven ost
salt och peppar
smör till formen

Gör så här:
Sätt ugnen på 220 grader.
Hacka löken, skala och skiva potatisen. Fräs grönsakerna försiktigt i en gryta med smör och smula över buljongen. Tillsätt pesto, riven ost och grädde.
Smaka av med salt och peppar och låt puttra ca 10 minuter.
Häll alltsamman i en smord form och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills potatisen är mjuk.

När man lagar potatisgratäng på det här viset behöver man aldrig vara rädd för att man har kryddat för lite respektive för mycket. För man har chans att smaka av den innan den åker in i ugnen!




Kryddiga Spareribs:
2 påsar dipmix med löksmak
1 1/2 msk rökt barbecuesalt eller vanligt flingsalt 

1/2 msk kummin
1 msk cayennepeppar 

2 tsk svartpeppar

Gör så här: 

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla kryddorna och dipmixen. Stöt i en mortel eller bara smula mellan fingrarna. Gnid in kryddblandningen i köttet som sedan läggs påbakplåtspapper på en plåt. Sätt in mitt i ugnen i ca 50 minuter





Jag ska göra mitt bästa att jaga in recepten från mina vänner angående förra helgens middag. Det jag kan lova är att ni ska få recepten på alla godsaker som fanns på efterrättsbrickan
Det kommer i helgen!

Kram




Inga kommentarer: