Sök recept här!

lördag 24 januari 2015

Laxrulle med färskost och sesamfrön



Nu ska jag äntligen dela med mig av receptet på de här grymt goda laxrullarna. Jag kommer definitivt att göra dem inom kort igen, för hjälp vad gott det var!!!

Ingredienser:
räcker till ca 10-12 bitar
0,5 dl sesamfrön
200g kallrökt lax i tunna skivor
100g Philadelphiaost
3msk creme fraiche
1 liten röd lök 
10 strån Gräslök 
Vitlök/örtkrydda från Santa Maria


Gör så här:
1. Lägg ut två ark med plastfolie så att de överlappar varandra och bildar en yta på ca 40*30cm

2. Hacka löken och blanda med osten, creme fraichen och kryddan. Lägg ut laxskivorna omlott så att det bildar en ca 30*12cm stor yta och bred krämen, lämna en cm på ena långsidan utan kräm.

3. Lägg gräslöken längst ner på motsatt långsida och börja rulla en tight rulle med hjälp av plastfolien.

4. Linda in laxrullen i plastfolie och lägg in i frysen i ca 2 timmar.

5. Under tiden rostar du sesamfröna i en het och torr stekpanna. 

6. Ta fram laxen ur frysen el kylen och skär i 2,5cm tjocka skivor och rulla därefter yttersidan i de rostade (nu kalla) sesamfröna. 






För ett litet tag sedan fick jag för mig att jag ville ha ett stort Buddhahuvud i betong. 
Jag har googlat, men inte hittat någon som verkar sälja detta.
Förra lördagen när jag och min mamma var ute på en spontan shoppingtur så fullkomligt ramlade jag över det här huvudet, som nu pryder hyllan ovanför vårt skrivbord.

Kram




2 kommentarer:

Systeryster och jag .... sa...

hej provade din kycklinggryta med oregano... så gott och omtyckt av alla

Mor-Mia sa...

Åhh vad roligt att höra!!!
Kram Mia