Sök recept här!

måndag 12 januari 2015

Hallonsemifreddo med daim och färska bär


Den andra semfreddon vi åt på nyår var den här. Hallonsemifreddo med daim. Det var precis så gott som det låter. Friskt möter sött. Alltid smidigt med efterrätter som kan förberedas i god tid.

Ingredienser:
2 stora ägg 
1 dl strösocker 
1 msk vaniljsocker 
2 ½ dl vispgrädde 
2 dubbeldaim 
3-4 dl hallon  (både färska och frysta går bra)

Gör så här:
Knäck äggen och dela gulorna från vitorna i varsin skål. Vispa vitorna till ett fast, hårt skum som bildar toppar. 
Vispa sedan ihop gulorna med strösockret och vaniljsockret tills blandningen blir ljust gul. 
Vispa sist grädden fluffig. 
Hacka eller krossa daimen. 
Blanda försiktigt ner grädde, äggvitor och daim i skålen med äggulor. Rör om till en jämn smet. 
Häll smeten varvat med hallon i en springform. 
Lägg på plastfolie så att det ligger tätt mot smeten. 
Ställ i frysen i minst 3 h. Låt tina i kylskåpet ca 30 minuter före servering.


Garnera med olika sorters färska bär och citronmeliss.






Det här armbandet fick jag i julklapp av Patriks mamma och det är just nu mitt favorit.
Jag såg det i en affär och blev förtjust, men unnade inte mig själv det då. Patriks mamma som var med mig åkte tillbaka till affären dagen därpå och köpte det till mig

Kram


Inga kommentarer: