Sök recept här!

fredag 3 oktober 2014

Thaikycklinggryta med smak av kokos


Kvällens thaikycklinggryta gick hem hos både stora och små. Den var även enkel att laga och man bestämmer själv hur stark man vill att grytan ska vara. Här nedan följer ett recept som var ganska mild i sin styrka.

Ingredienser:
4 kycklingfiléer
1 gul paprika
1 röd paprika
3 vitlöksklyftor
½ dl chilisås
½ dl oystersås
3 dl vispgrädde
½ msk färsk riven ingefära
1-2 tsk sambal oelek
1 burk kokosmjölk (ej vätskan)
salt och peppar



Gör så här:
Dela kycklingen i mindre munsbitar och stek den lätt i smör. Tillsätt paprika i bitar och låt steka med en liten stund.
Häll över chilisås, grädde, oystersås, sambal oelek, ingefära, kokosen från kokosmjölken, pressad vitlök och smaka av med salt och peppar.
Låt småputtra i 20 minuter!



Grytan passar bäst ihop med ris. Riktigt skönt med en riskokare som sköter sig självt!




Min kompis Jenny var gullig och kom med ägg från sina egna höns. Det är verkligen skillnad på ägg och ägg.



Det blev härligt gula pannkakor till Amanda och hennes kompis till mellanmål. Det man får tänka på när man använder sådana här ägg är att de ibland är lite mindre, så till pannkakor tar jag ett extra ägg.




Minirosen jag köpte i somras lever än och nu har det till och med kommit en ny knopp. Det känns som om det finns hopp om att mina fingrar kan bli lite gröna :)


Kram


1 kommentar:

Systeryster och jag .... sa...

det låter som om det är en gryta som passar stora och små....

fint ni gör i erat hus...