Sök recept här!

onsdag 10 september 2014

Viltlax toppad med smörstekta kantareller


Idag har jag bjudit på lunch i vår lilla "matklubb" på jobbet. Det har varit min tur sedan i våras, men jag har dragit på det liiite..
Jag hade ingen aning om vad jag skulle bjuda på förrän jag tittade i kyl och frys igår kväll, men valet föll som sagt på den här viltlaxen, som jag inte har lagat på flera år.
Jag tycker att rätten passar extra bra på hösten, då den har smak av både lingon och svamp!

Ingredienser
600 g lax (gärna färsk)
1 tsk salt
2,5 dl vispgrädde
2 msk konc viltkantarellfond
2 msk rårörda lingon
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan


Tillbehör:
Kokt pressad potatis
Smörstekta kantareller
Rårörda lingon


Gör så här:Sätt ugnen på 225 g.
Salta laxen lägg den i en ungsäker form blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan häll över laxen. Tillaga mitt i ugn ca. 20 min.
Såsen kan med fördel röras ihop dagen innan.




Servera tillsammans med pressad potatis, kokt broccoli, lite extra rårörda lingon och toppa med smörstekta kantareller.






Sist jag besökte Hööksbutiken kunde jag inte motstå denna fulsnygga leksak till Flinga. Hennes fågel börjar minst sagt bli sliten så jag tyckte att det var dags för något nytt. Hon blev hur glad som helst och gillade verkligen det knorrande ljudet (matte uppskattar också de lite mer dova tonerna, istället för pipljudet, som många andra hundleksaker har).





Igår fick vi äntligen upp våra första gardiner i huset. Jag har länge vetat hur jag vill att de ska se ut, men inte hittat rätt - tills jag fann dessa på Indiska som har allt!
De är benvita, tillräckligt tunna för att släppa in ljus och så har de fina diskreta broderier.

Kram


Inga kommentarer: