Sök recept här!

måndag 8 september 2014

Frukost med tema ♡äpple♡


I lördags överraskade jag familjen med en riktig äppelfrukost. Vi behövde egentligen åka och handla, då mjölken var slut och det allmänt ekade tomt i kylskåpet.
Jag tog då fram min kreativa sida och började trolla lite av vad som fanns.



Ett paket jäst resulterade i lite nybakat bröd innehållande bland annat cornflakes. Grundreceptet finns här sedan tidigare, men den här gången bytte jag ut en del av vetemjölet mot annat smått och gott.

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk honung

1 dl fiberhavregyn
1 dl cornflakes
1 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl special + lite mjöl till utbakningen

Gör så här:
Lös jästen i saltet och tillsätt vatten, mjölk och honung. Rör runt och häll i havregryn, grahmsmjöl och vetemjölet lite i taget. Häll i cornflakesen i slutet så de håller sig lite krispiga. Det ska vara en lite lös och kladdig deg.
Strö över lite mjöl över degen och täck med plastfolie. Låt jäsa i 1,5 timma.
Sätt ugnen på 225 grader.
Strö ut en liten bädd av mjöl på bakbordet och häll ut degen, knåda inte!!
Strö ytterligare lite mjöl på degen och platta ut den till en rektangel. Skär degen i bitar och lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper. De blir lite olika form på dem och de ska vara kladdiga.
Grädda bröden mitt i ugnen ca 17-20 minuter och låt dem kallna på galler utan bakduk (så att ytan behålls knaprig och fin).




I veckan hade vi fått en hel back med äpplen av Amandas farmor. Äpplena var härligt krispiga och helt perfekta för det mesta!



Morgonen till ära passade jag på att koka lite äppelmarmelad. Riktigt gott att ha på mackan, kanske i onyttigaste laget, men någon gång ibland kan man unna sig det!

Jag gjorde marmeladen efter eget tycke och det blev riktigt bra!
Jag skalade och skar äpplena i mindre bitar (ca 6-8 mindre äpplen). Jag lät sedan äpplena sjuda tillsammans med lite vatten (1 dl), pressad limejuice (½ lime) och lite vaniljpulver (ca en knivudd) i ca 20 minuter under lock.
Jag tillsatte sedan syltsocker (½ dl) och lät marmeladen koka utan lock i ytterligare 15 minuter.
Marmeladen hälldes sedan upp på en varm och ren burk och fick svalna innan servering.



Frukosten bjöd även på varsin tallrik med äppelkräm. Eftersom mjölken tog slut vid brödbakningen, serverade jag istället lättvispad grädde med lite vaniljpulver till krämen.
Äppelkräm är jätteenkelt att göra och kräver inget direkt recept.
Gör bara såhär: Skala och tärna äpplen, koka de mjuka i en skvätt vatten, någon msk strösocker och lite vaniljpulver. Håll koll på att det hela tiden finns vätska kvar i kastrullen, men häll inte på för mycket så att krämen blir blaskig.
När äpplena har mjuknat tillsätter man lite potatismjöl utrört i vatten. Viktigt att man rör hela tiden och häller redningen i en tunn stråle så att det inte klumpar sig.
Låt krämen puttra några minuter under omrörning tills önskad konsistens.



Jag vet inte riktigt vad som hände när jag kokade ägg till frukosten.. men 2 av 3 ägg kom iaf hela ur grytan.
Något som däremot är väldigt bra när vi kokar ägg är att varje platta på vår häll har en egen timer, otroligt smidigt när man lagar flera olika saker som alla har varsin koktid.





Eftermiddagen spenderades på Borås Arena där Amanda spelade fotbollscup. Tjejerna kämpade på riktigt bra och spelade oavgjort i den första matchen och vann den andra.

Kram


Inga kommentarer: