Sök recept här!

lördag 12 april 2014

Rökig bearnaise med sting


Idag har jag lagat en bearnaisesås för första gången. Först fick jag den bra, men sedan fick jag för mig att värma på den igen och då skar den sig rejält..
Patriks kommentar var - den där såsen tänker inte jag äta!
Jag kan därför även tipsa om hur man räddar en skuren bea, vilket gick finfint :)

Ingredienser:
1 schalottenlök
4 st persiljekvistar
2 msk vitvinsvinäger
1 dl vatten
3 st äggulor
150 g smör
½ röd chilifrukt
2 msk hackad färsk persilja
1 msk torkad dragon
1 krm liquid smoke
2 krm salt

Gör så här:
Skala och finhacka löken och lägg den i en gryta tillsammans med persiljekvistar, vitvinsvinäger och vatten. Låt koka i ca 3 minuter eller tills det kvarstår ca 2 msk vätska.
Sila bort lök och persilja och vispa ner äggulorna.

Smält smöret och ställ åt sidan.

Värm blandningen med äggulor på medelhögvärme och vispa hela tiden. Ta kastrullen åt sidan när blandningen har börjat tjockna.
Vispa i smöret lite i taget och ställ såsen återigen på plattan och vispa kraftigt till en pösig sås.
Ta bort kastrullen från plattan och smaksätt med finhackad chili, persilja, dragon, liquid smoke och salt.
Servera såsen ljummen eller rumstempererad.

Skulle er sås mot förmodan skära sig, så gör ni så här:
Vispa en äggula och lite vatten kraftigt. Tillsätt sedan den skurna såsen lite i taget och vispa ihop till en fluffig sås. Detta funkar - jag vet!!





Ungefär så här har vår helg sett ut hittills och jag tror inte att det kommer att vara någon större förändring imorgon, men roligt är det!!

Kram



Inga kommentarer: