Sök recept här!

tisdag 25 mars 2014

Våffeldagen och skäggig promenad


Idag är det våffeldagen som säkert de flesta vet, så idag bestod min kvällsmat av just våfflor.
Just nu är jag inne i en period där jag föredrar äggvåfflor framför frasvåfflor. De känns lite nyttigare och fräschare, antagligen för att de inte bara består av smör, grädde och mjöl!

Ingredienser:
räcker till ca 8 laggar
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
lite vaniljpulver (alt. 1 tsk vaniljsocker)
100 g smält smör
5 dl mjölk
2 ägg

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa alla torra ingredienser så att alla klumpar försvinner. Tillsätt mjölken lite i taget och sedan även smör och ägg.
Grädda våfflorna och låt dem sedan ligga på galler.
Bakar jag många brukar jag ha ugnen på 100 grader och lägga in dem på galler där.



Provade en ny syltsort till våfflorna idag. Hittade den i kylskåpet oöppnad och den var god!







Idag har jag och Flinga varit och promenerat med Lisa och hennes två skäggisar. Sist vi sågs var i höstas någon gång, så det var verkligen på tiden.

Kram


2 kommentarer:

Eric Matgalen sa...

Den där sylten såg verkligen jättegod ut. Tack för tipset! Men hur funkade den egentligen till våfflorna? :)

Mor-Mia sa...

Hallonsylt smakar nog bättre, men nu hade jag inte så många alternativ i kylen...

Jag tror att den här sylten ihop med vispad grädde istället för glass (som blev lite för sött) hade gjort sig riktigt bra till våfflan!