Sök recept här!

måndag 6 januari 2014

Stämplade kakor


Idag har jag äntligen fått använda min kakstämpel som var en av mina julklappar. Riktigt roligt!
Kakreceptet kan jag också rekommendera om man gillar en kaka som inte är så söt. Den är även frasig och god och innehåller havregryn.

Ingredienser:
räcker till 12 kakor
100 g smör
2 msk strösocker
1 krm vaniljpulver
0,75 dl fiberhavregryn
1,5 dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär smöret i mindre bitar och vispa det tillsammans med sockret och vaniljpulvret fluffigt.
Tillsätt havregryn och mjöl och blanda ihop till en deg.
Rulla bollar som du plattar ut och lägger på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i ca 10 minuter.
Stämpla kakorna när de kommer ut från ugnen och är fortfarande varma. Låt kallna på plåten.




I julklapp fick jag även en baguetteplåt, små söta pajformar och en receptbok som fortfarande inte är använda. Snart dags att ändra på det tror jag!

Kram




Inga kommentarer: