Sök recept här!

måndag 7 oktober 2013

Rimbobullar med kardemummafyllning


Rimbobullar är något jag förknippar med min barndom, men det här var första gången jag bakade dem själv. Jag valde att lägga till kardemumma i min fyllning och det blev väldigt gott!

Ingredienser:
räcker till ca 20-25 bullar
25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör
2 msk socker
1 krm  vaniljpulver
ca 6 dl vetemjöl 

Fyllning:
75 g smör
2 msk socker
0,75 tsk malen kardemumma
1 krm vaniljpulver

Pensling:
uppvispat ägg

Garnering:

1 dl florsocker
1 msk vatten


Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig. Klicka ner matfettet i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljpulver och mjöl. Arbeta samman det till en smidig deg. Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40×40 cm, på lätt mjölat bakbord. Sporra eller skär ut fyrkanter, ca 8×8 cm.
Blanda samman alla ingredienserna till fyllningen. Lägg en klick fyllning mitt på varje fyrkant. Vik upp de fyra hörnen över fyllningen och tryck samman dem. Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåtar. Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk ca 2 timmar. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen, 250 C, ca 6-8 minuter. Låt bullarna kallna utan bakduk. Rör ut florsocker med vatten och glasera de kalla bullarna med glasyren.



När vi var i Spanien och hade det skönt var Flinga hos sin uppfödare. Hon fick då sin första trimning och så här fin blev hon efter det.
Kram

1 kommentar:

Mian sa...

Vad fin hon är, alldeles nyfrissad.
Jag har alltid varit svag för schnauzer. Tuffa personliga hundar.
Men det är cairn också ♡