Sök recept här!

tisdag 30 juli 2013

Godaste glazen med körsbär!!


Ojoj vilken god glaze jag kokade ihop igår. Den blev verkligen så bra som jag hade hoppats på. Vi åt den tillsammans med kyckling, men jag är helt övertygad om att den är minst lika god till fläskkött.

Ingredienser: 
2 st vitlöksklyft
1 dl körsbärsmarmelad
½ tsk liquid smoke
1 msk rödvinsvinäger
1/3 röd chilifrukt (alt. 1 tsk chiliflakes)
1 dl japansk soya
2 msk flytande honung
1 tsk grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Skala vitlöken och finhacka den och chilifrukten och lägg dem i en kastrull med övriga ingredienser. Koka upp och låt sjuda under lock i ca 5 minuter. Rör om då och då.
Häll upp glazen i en lufttät burk eller flaska och förvara den i kylskåp. Glazens hållbarhet är ca en vecka.



Körsbärsmarmeladen kan antingen köpas färdig eller så kan man göra som jag gjorde. Jag kokade upp lika delar körsbär och strösocker, som sedan fick sjuda i ca 5-7 minuter. Skumma av om det behövs. Jag hällde upp min marmelad på en varm rengjord glasburk och satte genast på locket och ställde in i kylskåpet. Svårare än så behöver det inte vara. Det finns säkert godare recept på körsbärsmarmelad, men för att tillsätta den i en glaze så tyckte jag att den här mer än väl dög.



Kycklingfiléerna som grillades hade jag endast gnuggat på lite rub. Då jag ville att smaken av glazen skulle komma fram undvek jag marinad. Att röra ihop en rub var hur enkelt som helst. Så här gjorde jag.

Ingredienser:
1 tsk smoked flingsalt (funkar säkert lika bra med naturellt)
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk chlipulver
1 tsk basilika
1 tsk vitlökspulver

Gör så här:
Blanda runt kryddorna och klappa in den i köttet. Låt sedan köttet stå och vila en stund så att kryddorna hinner tränga in.

Grilla kycklingen först direkt över kolen, så att en stekyta bildas. Lägg dem sedan lite vid sidan och stäng locket så att de blir "ugnsstekta". Pensla på med glazen i slutet av grillningen för bästa resultat.
Kycklingen blev riktigt saftig på detta sätt. Helt klart över förväntan!




Amanda somnar gott på kvällarna efter dagar fyllda med aktivitet. 

Kram


Inga kommentarer: