Sök recept här!

tisdag 28 februari 2012

Min absoluta favorit tårta


Igår fyllde jag år och i söndags hade jag kalas. Jag bjöd då på den här goda tårtan. Den har varit min favorit ända sedan barndomen. Den här gången valde jag att även tillsätta lite hackad daim.
Det här receptet räcker till en tårta stor som en långpanna. Vill man göra den mindre så är det bara att halvera receptet. Detta gäller både maräng och chokladkräm!

Ingredienser
8 äggvitor
5 dl socker
8 dl Vårgårda ris

Gör så här:
Vispa 4 äggvitor hårt. Blanda försiktigt i 2,5 dl socker och 4 dl ris. Slå smeten på smörat bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 55 minuter ganska långt ner i ugnen i 150°. 
Gör sedan om det här en gång till så att det blir totalt två stora maränger.

Fyllning: Chokladkräm, 2 dubbeldaim och 3 dl vispgrädde

Chokladkräm:
2 dl mjölk
6 msk vetemjöl
4 msk kakao
4 äggulor

Kokas snabbt ihop och när smetan har kallnat blanda i:

4 tsk vaniljsocker
100gr rumsvarmt smör
2 dl florsocker

2 hackade dubbeldaim

Gör så här:
Lägg chokladkrämen på den ena bottnen och strö över hackad daim. Lägg på den vispade grädden och lägg till sist på den andra bottnen. 
Lägg ihop tårtan några timmar innan servering, så hinner den safta till sig.






Jag hade tema tårta på mitt kalas och bjöd på hemgjord smörgåstårta. Det var första gången jag gjorde klassisk smörgåstårta. Roligt, men mycket jobb!

Kram

8 kommentarer:

felicia sa...

Den här typen av tårta är ju bara så underbart goood!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, grattis i efterskott, hoppas du hade en härlig födelsedag :D Tårtan låter fantastisk, jag ÄLSKAR marängtårtor över allt annat! <3

Vardag och flärd sa...

Grattis i efterskott!
Äntligen hittade jag receptet på denna tårtan, fick den en gång för längesen men har inte lyckats baka likadan! Tack för receptet!
Kram Eva

mumsfillibaba sa...

Grattis i efterskott! Har funderat länge på att göra smörgåstårta men inser att det inte bara är att slänga i hop.
Din tårta har jag också ätit några gånger i barndomen. Riktigt god. Aldrig gjort själv.

Anonym sa...

Hej! Ska chokladkrämen dubblas också? :)

Mor-Mia sa...

Hej, hela receptet är redan dubblerat. Vill man göra en mindre tårta så får man istället halvera det.

Lycka till!

maria mio sa...

hej, 3e gången jag gör denna tårta efter ditt recept, den blev så populär på första kalaset tidigare i vår så nu ska alla i min närhet ha en sådan till sin dag.. tur att den e lätt att göra & sköter sig mest sj :) tar lite mindre socker i smeten & skippar daimen, tkr de blir kanongott :)) och använder vaniljpulver eko ist för vaniljsocker !

Maria Mio sa...

Efter över 2 år är denna fortfarande den stora favoriten, imorgon fyller jag år och hade planerat att prova en ny sort tårta, en koladröm..men inser att besvikelsen som kommer råda om de inte står en Vårgårdatårta gör att jag nu får baka en halva iaf..