Sök recept här!

tisdag 6 juli 2010

Broccoli-, morot- och ädelostpaj



Det är så smidigt med paj. Perfekt att värma dagen efter eller frysa in portionsvis för senare tillfällen. Den här kombinationen mellan broccoli, morötter och ädelost tycker jag är såå god!

Pajdeg:

2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

150 gr smör

3 msk kallt vatten


Fyllning:

3 ägg
3 dl mjölk
ca 2-3 dl riven ost
100g ädelost
400g broccolibuketter
½ gul lök
3 små morötter
salt och peppar

Gör så här:
Blanda mjöl och matfett i en skål , tillsätt vatten och blanda till en smidig deg.

Låt degen vila i kylen i ca 15 min (i plast)

Kavla ut degen lägg den i en pajform och förgrädda den i 10 min 225 grader.


Skala morötterna och skär dem i bitar. Skala och hacka löken. Lägg morot, lök och broccolibuketter i pajskalet. Blanda ihop ägg, mjölk och ädelost. Krydda med salt och peppar. Häll vätskan över grönsakerna och strö över riven ost. Grädda i 180 grader i ca 45 minuter (osten ska ha fått fin färg).


Servera tillsammans med en god sallad!





Bild lånad från nätet

Visst är det roligt att laga mat på sommaren, själv tycker jag att det är bästa årstiden på alla sätt. Det är bland annat väldigt lätt att få tag på bra råvaror.

Ikväll har vi ätit en underbar grillmiddag, jag visar inom kort!

.

Kram


Inga kommentarer: