Sök recept här!

söndag 25 juli 2010

Bagels med laxfyllning



Idag har jag äntligen bakat bagels för första gången och det blev såå gott!!!
Jag fyllde dem med färskost (gräslökssmak), blandsallad och kallrökt laxfilé. Detta var en mycket lyckad kombination!
Tillsammans med den goda Bulgursalladen blev det en smarrig lunch som jag gärna äter igen.
Receptkälla: www.alltommat.se
.
Ingredienser:
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk ljus sirap
1 msk flingsalt
ca 13 dl vetemjöl special
.
Till kokning:
ca 2 liter vatten
2 msk socker
.
Garnering:
solrosfrön, vallmofrön eller sesamfrön




Gör så här:


1. Finfördela jästen i en bunke och rör ut den i ljummet (37 grader) vatten. Rör ner sirap och salt och arbeta ner mjölet lite i taget. Arbeta och knåda degen väl i ca 5 miuter på lätt mjölat bakbord.

2. Lägg tillbaka degen i bunken och låt den jäsa ca 1 timme under bakduk.

3. Ta upp den jästa degen och dela den i 12 lika stora delar. Rulla ut varje del till en ca 30 cm lång längd som är något smalare i ändarna. Lägg ihop till runda kransar och fäst ändarna om varandra. Lägg kransarna på mjölat bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk ca 20 min.

4. Sätt ugnen på 225°. Koka upp vatten och socker i en vid kastrull. Lägg i 3-4 kransar och låt dem sjuda ca 3 min. Vänd dem någon gång under kokningen.

5. Ta upp bröden med hålslev och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Strö på frön. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Låt dem svalna på galler.





Så här såg det ut igår när Amanda körde båten. Det var en mycket stolt liten tjej som styrde och hon tyckte det var extra roligt att åka fort. Vinka till båtar vi mötte var en annan rolig aktivitet på havet.

Kram


Inga kommentarer: