Sök recept här!

måndag 26 juli 2010

Alla barnens blåbärskaka



Igår hittade jag och Amelia, 10 år, på ett eget recept och idag har vi bakat det. Vi fick börja med att gå till skogen och plocka blåbär och sedan rörde vi ihop vårt påhitt. Resultatet blev en god kaka med lite nytänk.
.
Ingredienser:
2 ägg
2 dl socker
½ dl mjölk
100 g smör
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl blåbär
.
Garnering:
100 g choklad (ljus= sötare kaka, mörk= inte lika söt kaka)
4 maränger
kokos
.
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och låt svalna. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Blanda smör och mjölk med smeten. Tillsätt mjölblandningen. Smöra och bröa en avlång form.


Häll i hälften av smeten. Strö över blåbären
.
och häll sedan över resten av smeten.
Grädda i mitten av ugnen ca 30-40 minuter, känn med sticka.
Låt kakan svalna. Smält chokladen över vattenbad, smula i marängen och häll chokladen över kakan. Avsluta med att strö över kokos.



Här är en av mina tre hjälpredor dagen till ära. De var så duktiga så och som belöning fick de slicka skålen!

Som ni ser var kakan populär.. :)


Kram


1 kommentar:

Helena sa...

Vilken smarrig kaka, och en sån söt liten hjälpreda! Tack för att du tycker att mina foton är fina! Ska däremot erkänna att det inte är jag som fotar för det mesta, utan min sambo, som är fotograf. Jag mutar honom dock med god mat och kakor som tack för hjälpen. :-)